کمپین تبلیغاتی چیست؟
هر کمپین تبلیغاتی یک استراتژی طراحی شده خاص است که در رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی مختلف انجام میشود و اهداف خاصی را دنبال میکند. اهداف هر آگهی تبلیغاتی میتواند شامل افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و ارتباط با یک بازار خاص باشد. همه اینها از طریق تبلیغات انجام میشود.
بسیاری از کارآفرینان فکر میکنند که انجام یک کمپین تبلیغاتی به سادگی ایجاد یک تبلیغ است، اما آنها در اشتباهند. برای اینکه تبلیغات به بهترین نتایج ختم شود، بسیار مهم است که از ابتدا به درستی ساماندهی شوند.
اگر به راهاندازی یک کمپین که برای کسب و کار شما طراحی شده است فکر میکنید، توصیه میکنیم با یک متخصص تبلیغات در اینباره مشورت کنید.
به طور خاص آژانس های تبلیغات آنلاین در زمینه طراحی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال فعالیت میکنند. همکاری با شرکت تبلیغات اینترنتی بهترین شرایط و ابزارها را برای شما فراهم میکند و با توجه به تجارت موفقی که این شرکتها دارند به شما کمک میکنند تا به نتایج دلخواه خود دست یابید.
شروع همکاری با شرکت تبلیغات اینترنتی برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی شما را قادر میکند تا هم هزینه های تبلیغات را کاهش دهید و هم معیارهای مربوط به فعالیتهای تبلیغاتی را بهبود دهید.
دلایل استفاده از کمپین تبلیغاتی
تفاوتی ندارد که کسب و کار بزرگ یا کوچکی را اداره میکنید، توصیه کارشناسان این است که برای هرکدام تبلیغ کنید. ایجاد کمپین تبلیغاتی تنها به این خاطر نیست که کاربران بیشتری شما را بشناسند، بلکه باعث میشود در ذهن افراد باقی بمانید.
بهتر است این کار را انجام دهید، در غیر این صورت رقبای شما با استفاده از آگهی مخاطبین شما را به سمت خود میکشانند. اجازه دهید یک مثال بزنیم:
افرادی که برای انتخاب شدن به عنوان ریاست جمهوری کاندید میشوند سرشناس هستند، اما برای اینکه در ذهن مخاطبین بمانند و رای بیشتری کسب کنند، از کمپین های تبلیغاتی استفاده میکنند.
باید بدانید که این کمپین ها برای تحقق یک هدف خاص یا مجموعه ای از اهداف ایجاد میشوند. چنین اهدافی معمولا شامل برند تجاری، افزایش آگاهی از برند، بیشتر شدن نرخ تبدیل و فروش هستند.
نکات کلیدی برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی
- اهداف کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید
با وجود اینکه معمولا هدف از تبلیغات مربوط به فروش است، اما حقیقت این است که اهداف تبلیغاتی بسیار دیگری برای تمرکز بر آنها وجود دارد.
رایجترین این اهداف دستیابی به مشتریان جدید، تبلیغ محصولات فعلی و معرفی محصولات جدید است.
همچنین شما میتوانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید تا آگاهی از برند را بهبود ببخشید و یا یک برند خاص را با احساسات و هیجانات خاص مرتبط کنید. هدف شما هرچه که باشد، باید پیش از اقدام، آن را مشخص کنید.
مهم است که قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی اهداف خود را مشخص کنید. این کار میتواند در طراحی استراتژی مناسب به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر قصد فروش بیشتر را دارید، میتوانید کمپین خود را در بستر اینترنت راه اندازی کنید. روش های گسترده ای برای این کار وجود دارد. در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
از خدمات تبلیغاتی گوگل استفاده کنید
در صورتی که بخواهید کمپین تبلیغاتی خود را آنلاین راه اندازی کنید، به شما توصیه میکنیم که از تبلیغات گوگل استفاده کنید. تفاوتی ندارد چه نوع کمپینی اجرا میکنید، هرکدام از آنها میتوانند فروش مناسبی را برای شما به همراه داشته باشند.
علاوه بر آن، شما تبلیغات هدفمند اجرا میکنید؛ چون آگهی شما به افرادی که به دنبال خدمات یا محصول موردنظرتان هستند نمایش داده میشود. همچنین این آگهی ها میزان سود بالایی دارند و در وب سایت Thinkwithgoogle در یک PDF اشاره شده که تبلیغ کنندگان به ازای 1 دلار سرمایه گذاری، 8 دلار درآمد کسب خواهند کرد.
- شناخت بازار یا مخاطب هدف
- آنها چه کسانی هستند؟
- چه کاری را در چه جایی انجام میدهند؟
- چرا آن کار را انجام میدهند؟
- چگونه این کار را انجام میدهند؟
- آنها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟
- چه احساساتی دارند؟
هر سوال دیگری که فکر میکنید به شناخت کاربر کمک میکند به این لیست اضافه کنید.
برای شناخت کاربران از طریق روش دیجیتال، امکانات متنوعی در اختیار دارید. میتوانید از یک فرم آنلاین در سایت خود استفاده کنید، یا این کار را از طریق شبکه اجتماعی انجام دهید. برای جذاب تر بودن این فرم ها از نظر کاربران میتوانید جوایزی را برای تکمیل شدن در نظر بگیرید. مواردی همچون کد تخفیف و …
علاوه بر آن، با استفاده از ابزارهای گوگل میتوانید کاربران آنلاین خود را بهتر بشناسید. مثلا گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا مواردی همچون، سن، جنسیت، علاقه های کاربر و موارد دیگر مربوط به آنها را بشناسید. برای آموزش گوگل آنالیتیکس میتوانید از دوره رایگان پایگاه دانش جی ادز استفاده کنید.
با انجام این مراحل میتوان انتظارات و اهداف آنها را فراهم نمود. بدین ترتیب میتوانید راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود را به خوبی انجام دهید.
- تقسیم مخاطبان
وقتی به طور واضح مخاطبین هدف خود را شناسایی کردید، باید آنها را تقسیم کنید، آنها را بر اساس محصولات و یا خدماتی که میخواهید بفروشید به گروههای مختلف تقسیم کنید.
شما باید خود را در جایگاه مشتریان بالقوه خود فرض کنید و به سوالاتی که باعث جلب توجه آنها میشود پاسخ دهید. آیا چیزی که شما ارائه میدهید برای آنها مفید است؟ آیا آنها توان مالی برای خرید محصول یا خدمات شما با قیمت تعیین شده را دارند؟
با ارزش ترین مخاطبین خود را شناسایی کرده و سعی کنید کمپین های تبلیغاتی خود را برای آنها اجرا کنید. البته به این معنی نیست که سایر مخاطبین خود را فراموش کنید. تقسیم مخاطب به این خاطر است که دید واضحی از میزان بازگشت وجه کمپین برای هر دسته بندی از مخاطبین داشته باشید.
- تعیین بودجه
میتوان فعالیت تعیین بودجه را اینطور قلمداد کرد که راه ایجاد آگهی تبلیغاتی را برای شما تعیین میکند. در صورتی که بودجه محدودی در اختیار داشته باشید، نمیتوانید از روش های تبلیغاتی گران بهره مند شوید.
بسیار مهم است که ابزارهای تبلیغاتی را با توجه به بودجه کمپین خود تعیین کنید. در صورتی که این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است مشکلاتی را در طول مسیر تجربه کنید.
این گام را با حوصله و دقت بردارید، چون برای موفقیت آگهی و کسب و کار شما اهمیت بسیار زیادی دارد.
- ابزارهای مفید برای اجرای کمپین تبلیغاتی
ابزارهای مفیدی برای اجرای کمپین تبلیغاتی در اختیار دارید که به شما کمک میکند پیام خود را به مخاطبین برسانید. در این مرحله لازم است که ابزارهای رایج مورد استفاده در تبلیغات و انواع مختلف تبلیغات را شناسایی کنیم.
راهکارهای بسیار زیادی برای اجرایی یک کمپین در اختیار دارید. این راه ها میتوانند آفلاین یا آنلاین باشند. در ادامه تلاش کرده ایم تا به طور کامل آنها را پوشش دهیم.
تبلیغات در رسانههای اجتماعی
این به معنای باز کردن خط ارتباطی جدیدی است که اجازه دسترسی آسان به مخاطبان خود را میدهد. استفاده از شبکه های اجتماعی و فرمتهای تبلیغاتی مختلف، با استراتژیهای شخصی میتواند میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی شما را افزایش دهد.
تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات توییتر و تبلیغات فیسبوک از جمله مهمترین شبکه های اجتماعی هستند که میتوانید در آنها تبلیغ کنید.
امکان راه اندازی کمپین تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی به چندین شکل گسترده وجود دارد. البته باید بدانید که ایرانی ها در حال حاضر امکان استفاده از تبلیغات رسمی اینستاگرام را ندارند، اما میتوانند از اینفلوئنسرهای محبوب این شبکه استفاده کنند.
مزیت مهم رسانه های اجتماعی این است که کاربران بسیار زیادی دارند و کمپین تبلیغاتی شما توسط میلیون ها کاربر دیده میشود. توصیه ما این است که ابتدا پروفایل شبکه اجتماعی مورد نظر خود را تکمیل کرده و چند پست مفید ایجاد کنید. به این ترتیب بدون نیاز به هزینه میتوانید توجه تعدادی از کاربران را کسب کنید.
سپس با اطلاعاتی که جمع کردید، میتوانید از مزیت تبلیغ در این رسانه های پرطرفدار بهره مند شوید.
بازاریابی محتوایی
مطمئنا این نوع کمپین در حوزه کمپینهای تبلیغاتی، آشنا به نظر میرسد. با این حال مفهوم بازاریابی محتوا بسیار مبهم است. برای اجتناب از این ابهام، میخواهیم تعریف خوبی از بازاریابی محتوا را بیان کنیم:
بازاریابی محتوا روشی استراتژیک برای بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و محتوای مرتبط و سازگار تمرکز میکند. اینگونه میتوان مخاطبان را جذب و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کرد. هزینه ای که برای اینکار انجام میدهید، مربوط به زمان گذاشتن برای تهیه محتوای جذاب است. یا اینکه فردی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.
بنابراین هر چیزی میتواند با ایجاد یک وبلاگ آغاز شود، اما چنین محتوایی نمیتواند به صورت انحصاری تبلیغاتی باشد. شما باید آن را ارزشمند کنید. تنها اطلاعات به کاربر ارائه ندهید، بلکه تجربه را کاربر منتقل کنید. اگر بتوانید نیاز کاربر را به خوبی برطرف نمائید، شانس بیشتری خواهید داشت تا آنها را به مشتریان ارزشمند خود تبدیل کنید.
فرض کنید که حوزه فعالیت شما خرید و فروش موبایل است. اگر بتوانید محتوای مناسبی درباره آموزش تعمیرات موبایل تولید کنید تا نیاز کاربر را برطرف کند، شانس بیشتری خواهید داشت تا آنها از شما خرید کنند.
علاوه بر آن، به خاطر داشته باشید که در انجام یک بازاریابی محتوایی چهار مرحله وجود دارد: تولید ترافیک، تولید لید، پرورش لید و تولید مشتری. برای آشنایی بیشتر با این ابزار تبلیغاتی ارزشمند، دوره آموزش بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ ابزار دیگری برای تبلیغات است که میتواند کمپین مورد علاقه شما باشد. از ایمیل مارکتینگ میتوانید برای کسب لیدهای جدید استفاده کنید (آنها میتوانند به مشتریان بالقوه ختم شود).
ایمیل مارکتینگ همچنین به افزایش وفاداری مشتریان کمک میکند که میتواند نتایج باور نکردنی را به همراه داشته باشد. برای جلب کردن نظر کاربران و هدایت مجدد آنها به مشاهده محصولات یا خدمات میتوانید از این روش بهترین استفاده را داشته باشید.
جالب است بدانید که بازاریابی از طریق ایمیل هزینه چندانی ندارد و بهترین گزینه برای آزمایش کردن کمپین های تبلیغاتی شما محسوب میشود.
بهتر است که عناوین تبلیغاتی شما جذاب باشند؛ در غیر این صورت کاربران با آنها به خوبی ارتباط برقرار نمیکنند. به عنوان مثال، تخفیفات یا معرفی محصول یا خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به اطلاع مخاطب برسانید.
زمانی که موارد بالا را رعایت کردید، وقت آن است که کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کنید. اگر شرکت تازه تاسیسی دارید و سرمایه شما اندک است، توصیه میکنیم از تبلیغات گوگل استفاده کنید. این روش هزینه اندکی خواهد داشت و این شانس را دارید تا سرمایه خود را افزایش دهید.
میتوانید آگهی های تبلیغاتی خود را با استفاده از بیلبوردها، جایگاه های تبلیغاتی وسایل نقلیه عمومی و سایر موارد سطح شهر اجرایی کنید. این کار به شما اجازه میدهد مخاطبین گسترده ای را تحت تاثیر پیام برند خود قرار دهید.